Uutinen

Tällainen oli meidän vuotemme 2016

Suomen kirjainstituutin säätiön hallitus hyväksyi vuoden 2016 toimintakertomuksen huhtikuun kokouksessaan. Alla muutamia poimintoja toimintakertomuksesta.

Kolme yksikköä

Suomen kirjainstituutin säätiön tarkoituksena on edistää ja vaalia suomalaista kirjakulttuuria ja kirjallisuutta. Tarkoituksena on myös ylläpitää ja vahvistaa suuren yleisön ymmärrystä kirjan ja kirjallisuuden ilmentämästä kulttuuriperinnöstä, kulttuurihistoriasta ja yhteiskunnallisesta merkityksestä. Säätiö toteuttaa tarkoitustaan kolmen hallinnoimansa yksikön kautta:

  • Suomen Kirjainstituutti – kirjallisuuskentän valtakunnallinen toimija vuodesta 2004 (toiminta Pukstaavin brändin alla).
  • Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi – museokentän valtakunnallinen toimija vuodesta 2011.
  • Sastamalan seudun museo – museokentän seudullinen toimija vuodesta 1932, siirtyi säätiön hallintaan vuoden 2012 alusta.

Kävijöitä yhteensä 38 573

Vuonna 2016 säätiön kolmen yksikön kokonaiskävijämäärä oli 38 573. Kävijämäärä koostuu muun muassa näyttely- ja tapahtumakävijöistä, työpajojen asiakkaista sekä tilavuokraajista. Luvussa ovat mukana sekä omissa tiloissamme järjestetyt tapahtumat että työpajat joita olemme järjestäneet jossain muualla kuin museoissa. Sen sijaan luvussa eivät ole mukana Pukstaavin museokaupan tai Kahvila Pukstaavin asiakkaat.

Tulevaisuuden näkymiä

Kulttuurilaitoksille suunnatun julkisen tuen niukkeneminen tuo haasteita ei vain museoille vaan koko kulttuurikentälle. Tulevaisuudessa tulee miettiä yhä enemmän yksityisen tuen mahdollisuutta esimerkiksi sponsoriyhteistyönä. Myös omavarainhankintaan tulee kiinnittää huomio.
Säätiön yksiköiden toimintaa tulee selkeyttää ja töiden resursointia ja suuntaamista on arvioitava uudelleen. Uusien tuotteiden ja palveluiden lanseeraaminen tulee olla suunnitelmallista, perustelua ja saavutettavaa. Palvelujen ja toiminnan näkyväksi tekeminen edellyttää tiedotukseen ja markkinointiin panostamista.

Tulevaisuudessakin säätiössämme yksi avainsana on yhteistyö. Yhteistyötä voidaan tehdä niin paikallisesti, maakunnallisesti kuin valtakunnallisestikin. Pienimmillään se voi tarkoittaa yhteistä markkinointia tai yhteisiä tapahtumia, mutta yhteistyötä on mahdollista tehdä myös näyttelyiden tai juhlavuosien suunnittelussa sekä erilaisten verkostojen rakentamisessa.

<Takaisin

Kaikki hauska on hyvää vatsalle!

Tove Jansson

Muumipapan urotyöt